• Crash

    31,00
    Daphne en Maarten zijn nog maar net getrouwd als Maarten door een ongeluk om het leven komt. Voor Daphne breekt een zware tijd aan. Niet alleen is het verdriet om Maarten erg groot, ze wordt ook gedwongen te verhuizen en moet een nieuwe baan zoeken. Daphne besluit het dorp en de boerderij, waar ze zo gelukkig met Maarten woonde, achter zich te laten en trekt naar Amsterdam. Maar net als ze haar leven weer wat op orde heeft, doet Daphne een wel heel verrassende ontdekking. Mariëtte Middelbeek schreef met Crash een ontroerend verhaal over een jonge vrouw, die na het verlies van de liefde van haar leven moet zien hoe ze haar eigen leven weer op de rit krijgt.Daphne en Maarten zijn nog maar net getrouwd als Maarten door een ongeluk om het leven komt. Voor Daphne breekt een zware tijd aan. Niet alleen is het verdriet om Maarten erg groot, ze wordt ook gedwongen te verhuizen en moet een nieuwe baan zoeken. Daphne besluit het dorp en de boerderij, waar ze zo gelukkig met Maarten woonde, achter zich te laten en trekt naar Amsterdam. Maar net als ze haar leven weer wat op orde heeft, doet Daphne een wel heel verrassende ontdekking. Mariëtte Middelbeek schreef met Crash een ontroerend verhaal over een jonge vrouw, die na het verlies van de liefde van haar leven moet zien hoe ze haar eigen leven weer op de rit krijgt.
  • ‘Dagen van schaamte’ is een verhaal over onmacht en eenzaamheid, vol psychologische spanning. Pieter Elting is een geslaagd man: glanzende carrière, groot huis, dure auto. Dan slaat het noodlot toe: op klaarlichte dag wordt hij ontvoerd en vervolgens opgesloten in een lege kamer. Hoewel hij ervan overtuigd is dat hij daar nooit eerder is geweest, komt de plek hem toch bekend voor. Maar waarom is hij hier? Zijn ontvoerders geven hem geen verklaring. Integendeel, hij krijgt de opdracht er zelf achter te komen. Als hem ten slotte de schrijnende reden duidelijk wordt, bekent hij schuld, maar alleen om zijn leven te redden.
  • Van de ene op de andere dag wordt de achtendertigjarige Olga door haar man verlaten voor een jongere vrouw. Met haar twee kleine kinderen blijft ze achter in het appartement waar ze zich jarenlang gelukkig waande. Als ze de deur van dat appartement niet meer van het slot krijgt, stort ze volledig in. Het dwingt haar tot een pijnlijk zelfonderzoek. Tot haar ontzetting begint ze in te zien dat ook zij, een moderne zelfstandige vrouw, haar identiteit grotendeels heeft ontleend aan haar man. Wanhopig zoekt ze naar een manier om haar leven weer op te pakken. Scherp en genadeloos beschrijft Elena Ferrante Olga’s gevoelens: het ongeloof, de wanhoop, het vluchtgedrag, de eenzaamheid, het besef van haar afgeslotenheid. Maar ook de kracht waarmee ze zich voorzichtig herneemt.
  • Inge is getrouwd en moeder van twee puberzonen, Finn en Olaf. Op een donderdagnacht staat de politie op de stoep: er is iets verschrikkelijks gebeurd met Inges man. Het gezin belandt hierdoor in een moeilijke periode. Finn slaat een voor zijn moeder onbegrijpelijke religieuze weg in. Olaf zoekt naar het werkelijke verhaal achter het ongeluk van zijn vader. Tot overmaat van ramp wordt Inge ook nog eens lastiggevallen door een man die haar blijft herinneren aan beloftes uit een verleden dat ze juist achter zich wil laten. In een spannende climax komen de verschillende verhaallijnen op verrassende wijze bij elkaar. Dansen in het donker is een onvervalste René Appel, met levendige dialogen, een actuele problematiek en een herkenbare omgeving. René Appel ontving diverse onderscheidingen, o.a. de Gouden Strop en nominaties voor zijn gehele oeuvre.
  • In april 1945 was Hitlers bunker de laatste plaats waar Edith Mecklenburg wilde zijn. Maar ze had geen keuze: als secretaresse van Eva Braun zou zij tot het bittere einde moeten blijven. Edith kwam echter als een van de weinigen levend uit de bunker en wist in Engeland een nieuw leven op te bouwen. Zestig jaar later, inmiddels is zij weduwe en oma, vormen de dagen in de bunker voor Edith nog slechts een vage herinnering. Maar het verleden is haar niet vergeten. Als ze een brief ontvangt van Hans Beck, een soldaat die ze uit die donkere tijd kent, wordt Edith gedwongen haar verleden onder ogen te zien en zich de vraag te stellen of ze wel zo onschuldig is als ze al die jaren heeft willen denken.
  • Het leven is een opeenvolging van willekeurige anekdoten. De naamloze verteller in deze roman herinnert zich de paar ontmoetingen met zijn buiten zicht geraakte zoon, die hij nu en dan, sporadisch, toevallig, tegen het lijf loopt. Vader en zoon zijn van elkaar vervreemd, de ontmoetingen leiden niet tot toenadering, laat staan beter begrip. De confrontaties vinden plaats op willekeurige “dagen zonder data”. Totdat de zoon zijn verwekker vraagt iets voor hem te doen.
  • De avond is ongemak van Marieke Lucas Rijneveld is het schrijnende verhaal van een gereformeerd boerengezin dat wordt getroffen door de dood van een kind. Door de ogen van Jas, die zich ophoudt in het niemandsland tussen kindertijd en volwassenheid, zien we hoe de familieleden elk op hun eigen manier omgaan met het verlies. Vader en moeder zijn volledig verlamd door verdriet en zien niet hoe Jas en haar zusje Hanna en haar broer Obbe ondertussen langzaam ontsporen. Het is een verbluffend romandebuut dat is doortrokken van seksualiteit, geloof en de smerigheid van het bestaan.
  • Als de bejaarde Alice de door haar man Jules gezette koffie ruikt, staat ze op. Dit ritueel herhaalt zich iedere dag. Tot ze hem op een ochtend levenloos aantreft in de sofa in de kamer - de koffie is nog niet helemaal doorgelopen. Terwijl Jules langzaam transformeert in een beeld dat uit marmer gehouwen lijkt, haalt ze herinneringen op en zegt ze dingen tegen hem die ze niet eerder heeft kunnen of durven uitspreken. Als ze vervolgens in het reine moet komen met het verdriet en het gemis waarmee ze geconfronteerd wordt, raakt haar autistische buurjongen David op onverwachte wijze betrokken bij dat verwerkingsproces.
  • Naast de familie Sievez woont Henk Wielheesen, die zijn moeder verliest als hij elf jaar is. Het is door toedoen van de buren dat hij in veiligheid wordt gebracht. Jan Siebelink geeft een beeld van een heel leven en een bijzondere vriendschap.
  • Anton Tsjechov schreef vooral in de laatste jaren van zijn leven een aantal verhalen die tot zijn meesterwerken worden gerekend. De veertien verhalen in deze bundel ademen de melancholieke sfeer en het menselijk gevoel die zo typerend is voor dit latere werk. In het titelverhaal De dame met het hondje beginnen een man en een vrouw uit verveling een buitenechtelijke affaire die uitloopt in een grote, onmogelijke liefde, vol schuldgevoelens en schrijnend verlangen. En in het destijds gecensureerde Grote Volodja en kleine Volodja maken we kennis met een typisch Tsjechoviaanse hoofdpersoon: een frivole, oppervlakkige, ontevreden vrouw die geen kans ziet zich te ontworstelen aan het lege bestaan dat ze leidt.
  • De engel op mijn schouder vertelt de geschiedenis van Herman, een klein jongetje dat in oorlogstijd opgroeit in Polen. Vanuit het Joodse getto in Warschau wordt de familie Rosenblat in 1942 gedeporteerd. Zijn moeder zou Herman nooit meer terugzien. Samen met zijn broers komt hij in een concentratiekamp terecht. In een droom belooft zijn moeder hem een engel te zenden. Die engel komt – in de vorm van een klein Pools meisje dat hem over het hek van het kamp appels toewerpt. Na de oorlog emigreert Herman naar New York, waar hij ene Roma Radzika ontmoet. Als Herman erachter komt dat deze Roma zijn engel is, vraagt hij haar meteen ten huwelijk. De engel op mijn schouder is een ontroerende en aangrijpende roman over liefde, hoop en de wil om te overleven. Herman Rosenblat was tweemaal te gast bij Oprah Winfrey om te vertellen over zijn onvoorstelbare liefdesgeschiedenis, begonnen in een concentratiekamp. Toen uitkwam dat hij dit liefdesverhaal had verzonnen, viel iedereen over deze Holocaustoverlevende heen.
  • De meesterhand van Stefan Brijs toont zich in zijn doorbraakroman De engelenmaker, een spannende roman over de gevaarlijke en aanlokkelijke mogelijkheden van het scheppen van leven. De engelenmaker van Stefan Brijs is een verhaal over geloof en wetenschap, werkelijkheid en verbeelding, macht en onmacht, zin en onzin. Een roman waarin iedereen naar de waarheid op zoek is en uiteindelijk alleen zijn eigen waarheid vindt en gelooft. Na een afwezigheid van bijna twintig jaar keert Doktor Victor Hoppe terug naar zijn geboortedorp Wolfheim. De bekrompen dorpelingen reageren argwanend op zijn komst, zeker als blijkt dat hij drie kinderen van een paar weken oud bij zich heeft, die zelden te zien zijn. Dat voedt de geruchten en langzaam groeit het vermoeden dat ze ernstig ziek zijn. Er blijkt meer aan de hand, niet alleen met de kinderen, maar ook met de dokter zelf, die, gegijzeld door zijn verleden, een beslissing neemt die hem onsterfelijkheid moet bezorgen.
  • In De familiereünie, een intense roman over identiteit, liefde en vergeving toont Tatiana de Rosnay, de schrijver van Haar naam was Sarah, wederom haar kwaliteiten als uitmuntend verhalenverteller enerzijds en kenner van de menselijke ziel anderzijds. Paul Malegarde, een beroemd bomenken-er, is getrouwd met de Amerikaanse Lauren en samen hebben ze twee volwassen kinderen, Tilia en Linden. Ze zijn op familieweekend in Parijs en alle vier dragen ze een geheim met zich mee. Doordat de Seine buiten zijn oevers dreigt te treden door aanhoudende regen is het gezin tot elkaar veroordeeld en kunnen hun geheimen niet langer verborgen blijven. Ieder zullen ze moeten vechten voor hun identiteit en ze zijn tegelijkertijd genoodzaakt een gesloten front te vormen om het stijgende water het hoofd te bieden.
  • Lila en Elena groeien samen op in een volkswijk in het Napels van de jaren vijftig, een tijd waarin het ondenkbaar is dat meisjes hun tijd verspillen met leren. De intelligente Lila moet van school om te gaan werken. Ze probeert aan haar milieu te ontsnappen door jong te trouwen. Haar beste vriendin Elena mag wél verder leren, maar beseft maar al te goed hoeveel slimmer en mooier Lila is. De geniale vriendin is de eerste van Ferrante’s vier Napolitaanse romans, waarin ze met groot inlevings- vermogen en in een onnavolgbare stijl vertelt over twee vrouwen en hun levenslange vriendschap, die even sterk om liefde als om rivaliteit draait. Ferrante vertelt met het verhaal van Lila en Elena ook het verhaal van een wijk, een stad en een land in een tijd vol veranderingen.
  • De greppel

    45,00
    Robert Walter, geliefd burgemeester van Amsterdam, vermoedt dat zijn vrouw vreemdgaat met een van zijn wethouders. En nog wel met die oerdegelijke wethouder die zich inzet voor het milieu. Niet veel later beweert een journaliste dat de burgemeester betrokken is geweest bij het toetakelen van een agent tijdens een Vietnam-betoging. Dan staat opeens zijn vierennegentigjarige vader op de stoep: hij en zijn vrouw willen samen euthanasie plegen. De greppel laat zien hoe een ogenschijnlijk stabiele man in korte tijd steeds verder verstrikt dreigt te raken in zijn eigen angsten en vermoedens. Of ziet Robert Walter de dingen juist voor het eerst echt helder? Herman Koch is auteur van de wereldberoemde roman Het diner die aan 48 landen werd verkocht en wekenlang op de bestsellerlijst van The New York Times stond. Kochs laatste roman Geachte heer M. kwam uit in 2014. Er werden meer dan 180.000 exemplaren van verkocht. In 2017 is Herman Koch auteur van het Boeken­weekgeschenk.
  • De grote Gatsby is het hoogtepunt uit het oeuvre van F. Scott Fitzgerald (1896-1940), en een schitterend geschreven portret van Amerika in de jaren twintig van de vorige eeuw. Een tijdperk, aldus The New York Times, waarin ‘gin het nationale drankje was, en seks de nationale obsessie’. Jay Gatsby is de man die alles heeft. Iedereen die iets voorstelt wordt gezien op zijn feestjes. Zijn landgoed op Long Island zindert van de jonge mensen die drinken, dansen en over de mysterieuze Gatsby praten. Want Gatsby is jong, knap en verschrikkelijk rijk, lijkt altijd een eenling tussen de menigte, kijkend en in afwachting, hoewel niemand weet waarvan. Onder de broeierige oppervlakte van zijn leven schuilt een geheim: een stil, onmogelijk verlangen naar Daisy Buchanan. En deze destructieve sessie dreigt alles te vernietigen.

Titel

Prijs
Auteur
Allende, Isabel (7)
Appel, René (1)
Baker-Kline, Christina (1)
Berk, Marjan (1)
Bernlef, (1)
Biesheuvel, J.M.A. (1)
Blixen, Karen (1)
Bomans, Godfried (1)
Brenters, Marlies (1)
Brijs, Stefan (2)
Broeckhoven, Diane (1)
Brokken, Jan (1)
Brontë, Emily (1)
Brouwers, Jeroen (3)
Burton, Jessie (1)
Colombani, Laetitia (1)
Commandeur, Tanya (1)
Couperus, Louis (2)
Day, Elisabeth (1)
Dickens, Charles (1)
Dijkshoorn, Nico (1)
Dijkzeul, Lieneke (2)
Dis, Adriaan van (2)
Doff, Neeltje (1)
Dorrestein, Renate (3)
Dueñas, María (1)
Enquist, Anna (1)
Enquist, Per Olov (1)
Fanto, Judith (1)
Ferrante, Elena (9)
Fitzgerald, F. Scott (1)
Flaubert, Gustave (1)
Gerritsen, Esther (1)
Grimm, Hans Herbert (1)
Groen, Hendrik (1)
Hart, Maarten 't (1)
Heijmerikx, Ellen (1)
Hoes, Isa (1)
Holt, Penelope J. (1)
Hulst, Auke (1)
Isik, Murat (1)
Jong, Wilfried de (1)
Judd, Alan (2)
Keuls, Yvonne (1)
Kleinloog, Hetty (2)
Kluun, (2)
Koch, Herman (1)
Kollaard, Sander (1)
London, Jack (1)
Loo, Tessa de (1)
Lundberg Sofia (1)
Manessis Corporon, Yvette (1)
Meer, Vonne van der (2)
Middelbeek, Mariëtte (8)
Mörike, E. (1)
Northup, Solomon (1)
O'Hanlon, Redmond (1)
Otten, Almar (2)
Parmentier, Selma (1)
Remarque, Erich Maria (1)
Rijneveld, Marieke Lucas (2)
Roobol, Femke (1)
Rosnay, Tatiana de (4)
Ruiters, Els (1)
Siebelink, Jan (1)
Simsion, Graeme (3)
Spijker, Rita (4)
Steenbeek, Rosita (1)
Stevenson, Robert Louis (3)
Stockett, Kathryn (1)
Tennenbaum, Silvia (1)
Terlouw, Jan en Sanne (1)
Terlouw-Van Hulst Alexandra (2)
Thomése, P.F. (1)
Tiesema, Bob (1)
Tsjechov, Anton (1)
Vaessen Henk (2)
Valmorbida, Elise (1)
Veenstra, Jan (1)
Verbogt, Thomas (1)
Viëtor Nelleke (5)
Vlugt, Simone van der (14)
Wagendorp, Bert (1)
Walter, Jess (1)
Wilde, Oscar (1)
Williams, John (1)
Winsemius, Pieter (1)
Bindwijze
Laat allemaal zien
Hardbound (150)
Ga naar de bovenkant