-
Sira Quiroga werkt in een van de beste naaiateliers van het Madrid in de jaren dertig van de vorige eeuw. Ze is verloofd met een nette jongen en haar toekomst lijkt uitgestippeld. Dan gooien twee mannen haar leven overhoop: een aantrekkelijke bon-vivant en haar vader, die ze nooit heeft gekend. Sira laat alles achter en vlucht met haar minnaar voor de naderende burgeroorlog naar Marokko, waar ze zorgeloos geniet van een leven vol feesten, vrijheid en luxe. Totdat ze in de steek wordt gelaten en berooid achterblijft. Dankzij haar talent als naaister weet ze echter te overleven. Ze krijgt belangrijke klanten en via hen maakt ze kennis met een agent van de Engelse geheime dienst, die haar overhaalt te gaan spioneren voor de Britse overheid. María Dueñas (1964) was hoogleraar Engelse taalkunde aan diverse universiteiten in de VS en Spanje. Haar debuut Het geluid van de nacht (2012) bereikte in Spanje miljoenen lezers en werd ook in het Nederlands een bestseller.
-
Het is 1949, hartje zomer. De verteller,’hij’, is een jongen van vijftien jaar die eenzaam en onzeker opgroeit met een streng religieuze moeder. Een buurvrouw, de vijftigjarige alleenstaande Ellen, lokt hem haar keuken in. De ontmoeting eindigt in een vrijpartij die door de jongen als bevrijdend wordt ervaren. De jongen wordt man. Hij vertrekt naar Kopenhagen en Parijs, een zelfverkozen ballingsschap, en begint een ander leven met een nieuwe echtgenote, nieuwe liefdes en veel drank. Enquist verweeft in deze liefdesroman op ingenieuze wijze gebeurtenissen uit zijn eigen leven met die uit het leven van dit bijzondere ‘hijpersonage’. Er komen verschillende gelijkenissen aan bod, en in het verhaal sijpelen steeds twijfel en angst voor het verdwijnen en het vergeten door. De wijze waarop Per Olov Enquist het levensverhaal van de onbenoemde ‘hij’ vormgeeft is meesterlijk. Dit is een knap staaltje literatuur waarbij de scheidslijn tussen fictie en non-fictie flinterdun is.
-
Thijs is na het overlijden van zijn vrouw Toos en het vertrek van zoon Fred naar Amerika alleen achtergebleven met zijn hond Belle. Om zijn gedachten af te leiden wordt hij coach van het derde elftal: een hechte eenheid waarin afkomst geen rol speelt. Dit vriendenelftal is heel herkenbaar dankzij de grappen in de kleedkamer, de perikelen in het bestuur of de kantine, waar ‘de derde helft’ - de borrel na de wedstrijd - plaatsvindt. Het derde wordt steeds fanatieker en gaat gebruikmaken van wedstrijdanalyses. Wanneer de spelers merken dat er iets niet in de haak is met het eerste elftal en er steeds meer Bulgaren in de kantine verschijnen, verdiepen ze zich ook in het spel van het eerste, wat tot gevaarlijke ontdekkingen leidt. Het derde is een spannende en vermakelijke roman over voetbal, eenzaamheid en vriendschap.
-
‘Vrijheid krijg je niet voor niets, die moet je bevechten.’ Zarité wordt op haar negende als slavin verkocht aan de Fransman Toulouse Valmorain, de eigenaar van een grote suikerplantage op Haïti. Ze werkt voor zijn zenuwzieke echtgenote, verzorgt zijn zoontje en wordt zijn concubine. Algauw verwekt hij een kind bij haar. Als de slaven in opstand komen tegen hun onderdrukkers, moet Zarité kiezen. Ze kan zich ontdoen van het juk van haar meester, of ze kan hem omwille van zijn kinderen helpen het eiland te ontvluchten. Met de steun van sterke vrouwen, van wie sommigen magische krachten bezitten, neemt ze uiteindelijk de juiste beslissing.
-
Als journaliste voor de cultuurpagina van het Leidsch Dagblad heeft Nadine het prima naar haar zin, maar eigenlijk zou ze het liefst schrijfster worden. Net als ze erin slaagt een uitgever voor haar werk te interesseren, wordt Leiden opgeschrikt door de moord op een jonge vrouw. Samen met haar collega’s zit Nadine boven op het nieuws, waar ze steeds meer bij betrokken raakt. In haar privéleven loopt veel mis en als de vermoorde vrouw uiterlijk een sterke gelijkenis met Nadine blijkt te vertonen, kan ze de gebeurtenissen niet meer als toeval afdoen en beseft ze dat zij en haar zestienjarige dochter Mariëlle gevaar lopen... Vooral als de moordenaar meer slachtoffers maakt, die op de een of andere manier allemaal in Nadine’s omgeving verkeren.
-
Hersenschimmen is Bernlefs indringende en ontroerende roman over dementie, over de eenzaamheid en de angst die daarmee gepaard gaan, maar ook een verhaal over de liefde die een onvermijdelijk tragisch einde tegemoet gaat. Hoofdpersoon Maarten Klein verliest langzaam maar zeker zijn greep op de werkelijkheid. Hij kan heden en verleden niet meer onderscheiden, wil plotseling weer naar zijn werk terwijl hij al gepensioneerd is en ziet zijn vrouw voor een vreemde aan. Momenten van helderheid worden meer en meer verdrongen door ontreddering en verwarring. ‘Net als ik lekker lig komt Vera me wekken. Is het ochtend? En waarom al die haast? En sinds wanneer kleed ik mij zelf niet meer aan?’
-
Wat als je de ware liefde vindt? Wat als je die verliest? Wat als je nog een kans krijgt? Na twintig jaar krijgt veertiger Adam Sharp, getrouwd en tevreden, uit het niets een bericht van zijn Eerste Echte Liefde. Samen hadden ze een fantastische tijd - hij speelde piano in een bar, zij zong - tot Adams tijd in Australië erop zat en hij terugkeerde naar Engeland. Overvallen door nostalgie en vragen - wat als hij wél had gekozen voor haar? - beantwoordt Adam het bericht. Is er een tweede leven voor zijn eerste liefde? Het beste van Adam Sharp is een geweldig verhaal over liefde, muziek en in het reine komen met het verleden.
-
Grote verwachtingen verhaalt van het weeskind Pip en het geheimzinnige fortuin dat hij in de schoot geworpen krijgt, zijn snobistische afwijzing van oude vrienden en de groei vol pijn en tegenslagen naar echte volwassenheid. De lezer volgt Pips avonturen vanaf het moment waarop hij als jongen op een angstaanjagend kerkhof in Kent de ontsnapte gevangenisboef Magwitch ontmoet tot aan de laatste keer dat hij de mooie, harteloze Estella ziet en wordt meegezogen in een drama waarvan de morele en psychologische intensiteit geen moment verslapt.
-
‘Een prachtig en ontroerend verhaal.’ Een van de dingen waar Laura na haar scheiding het meest tegenop ziet, is om als single moeder op vakantie te gaan. Maar haar zoontjes Rick en Tim zien zo’n Turks all-inclusiveresort wel zitten en Laura besluit te boeken. Na een onverwachte tussenlanding met verplichte overnachting in Istanbul, komen ze aan in Antalya. Rick en Tim hebben het enorm naar hun zin en ook Laura begint langzamerhand te ontspannen. Dat verandert als een van de andere gasten avances maakt. Laura moet niets hebben van getrouwde mannen die hun vrouw bedriegen. Of doet ze zichzelf hiermee tekort?
-
Florence, 1347. De achttienjarige Ginevra wordt stapelverliefd op de intelligente Antonio, maar wanneer hij haar vader om haar hand vraagt weigert die; er doen geruchten de ronde over de verlichte ideeën die Antonio eropna houdt. Ginevra ziet slechts één uitweg: er stiekem vandoor gaan met haar grote liefde. Ze vertrekken nog diezelfde dag, maar hun vlucht wordt in de kiem gesmoord. Terug in Florence dwingt Ginevra’s vader haar te trouwen met een rijke weduwnaar. Ze wordt een gevangene in haar eigen huis. Als vervolgens de pest uitbreekt, is niemand zijn leven meer zeker. Kan ware liefde werkelijk alles overwinnen? De historische roman Ginevra van Simone van der Vlugt is een betoverend en tijdloos liefdesverhaal, gebaseerd op een oude Italiaanse legende. Eerder verschenen van Simone van der Vlugt de historische romans Jacoba, Dochter van Holland, Rode sneeuw in december, De lege stad en Nachtblauw. Met Toen het donker werd is Simone van der Vlugt genomineerd voor De Gouden Strop 2017.
-
Vier vrouwen, drie moorden, één verleden De vriendschap van Ilona, Sanne, Bregje en Anouk die op de middelbare school zo hecht was, is in de loop der jaren verwaterd. Maar als in de duinen bij Bloemendaal het lichaam wordt gevonden van Céline Landgraaff – de vijfde vriendin uit het groepje, die net na het eindexamen verdween – komt Bregje met het idee een reünie te organiseren. Voor het zover is slaat het noodlot echter ongenadig toe. Want het verleden mag dan ver weg lijken, sinds de vondst van Céline blijkt het ineens dichterbij dan ooit.
-
‘Frantumaglia.’ Het is de moeder van Elena, een naaister, die dit woord aan haar dochter nalaat - het komt uit het dialect van Napels, uit de wereld van de in de knoop geraakte draden en de losgetornde naden, een zinnebeeld voor het onuitsprekelijke, het verwarrende. En zelfs ook een zinnebeeld voor de ervaringen en ideeën die het leven van Elena Ferrante hebben gevormd - en waarover ze in dit boek schrijft. In Frantumaglia vertelt ze over haar Napolitaanse herkomst, over haar kindertijd als een onuitputtelijk archief van herinneringen, indrukken en fantasieën. Ze laat haar licht schijnen op de belangrijkste elementen van haar vroege werk en van de Napolitaanse romans. Brieven, verhandelingen en interviews uit een periode van ruim 25 jaar vervlechten zich zo tot een levendig zelfportret van een buitengewone schrijfster.
-
De tienjarige Erik is een dromer die zich liever bezighoudt met fantaseren over zijn geheime liefde Rosalie dan met het voorbereiden van een spreekbeurt voor school. Als hij onverwachts de kans krijgt om een nacht lang tussen de insecten te leven ontdekt hij een magische wereld vol avontuur. Vriend of vijand, mug of doodgraver, alle insecten willen meer weten van die rare tweevoeter die ineens uit de lucht komt vallen en alles over hun gewoonten weet. Met de meest rare bokkesprongen weet Erik zich uit penibele situaties te redden en na een onvergetelijke nacht waarin hij veel geleerd heeft staat hij de volgende dag weer voor de klas en houdt een spreekbeurt waar de vonken vanaf vliegen. Godfried Bomans was vele jaren de meest gelezen schrijver van Nederland. Hij heeft ruim 60 boeken geschreven, maar tijdens zijn leven weinig literaire erkenning gekregen. Zijn werk kenmerkt zich door een groot gevoel voor humor en een onslijtbare ironie.
-
Op de dag dat zijn hoog bejaarde moeder op sterven ligt, ontvouwt de verteller achtergronden van het leven van Ralf en zijn familie. Waardoor zijn moeder, broer, zus en Ralf als ijsschotsen uit elkaar gedreven? “Wij waren wel verwanten, maar bleven vreemdelingen voor elkaar, eigenzinnige stroompjes, ieder binnen zijn eigen bedding.” De sterfdag van moeder wordt voor Ralf een dag van reconstrueren in welke mate het oorlogsverleden op zijn leven, op dat van zijn moeder, broer en zus invloed heeft gehad. “Vandaag blijven herinneringen over elkaar heen buitelen, loopt de klok schoksgewijs een heel leven terug. Vandaag is een uitgelezen dag om te gedenken.” In de loop van het verhaal wordt duidelijk dat de dood van Ralfs moeder onvermijdelijk is. Het vijfdelige verhaal voert naar een climax, als de van elkaar vervreemde broers en zus samen om het sterfbed zijn geschaard en elkaar opheldering geven over gebeurtenissen uit hun gezamenlijk verleden.
-
De meeslepende, virtuoos vertelde geschiedenis van Eline Vere speelt zich af in de kringen van de gegoede Haagse burgerij aan het einde van de negentiende eeuw. De onafwendbaarheid van het noodlot krijgt gestalte in de zwakke, overgevoelige en wankelmoedige Eline, een meisje van stand, begaafd, maar niet in staat zich aan te passen aan het ‘banale leven’. Door haar angst voor de werkelijkheid verliest zij zich in dromerijen, waarna de angst alleen maar verhevigd terugkomt. Het noodlot slaat langzaam maar onvermijdelijk toe. De roman waarmee Couperus in 1889 debuteerde, is meteen ook zijn meest gelezen boek geworden, dat hem direct beroemd maakte. Couperus schiep met deze naturalistische roman een vrouwenportret dat tot ons klassieke erfgoed behoort.
-
Met ‘En ik herinner me Titus Broederland’ heeft Auke Hulst – bekend van de autobiografische roman ‘Kinderen van het Ruige Land’ – een intrigerende roman geschreven. De tweelingbroers Broederland wonen in een afgelegen bos, waar ze zich bezighouden met verboden boeken en hun gitaar. Tot een catastrofe hen van huis verjaagt. Ze trekken een vijandige wereld in waar alles draait om religie en de winning van grondstoffen. Maar waarin schuilt het grootste gevaar? In de opengebarsten aarde, in andere mensen of in henzelf? Auke Hulst toont zich andermaal een meester in het oprekken van literaire grenzen en dringt hij diep door in de belevingswereld van jonge mensen die buiten de samenleving staan.















