• Een vorm van verraad van Lieneke Dijkzeul is het zevende deel in de Paul Vegter-serie. Inspecteur Paul Vegter ontvangt een dreigbrief met de boodschap: ik ga iets rechtzetten, klootzak. Een paar dagen voor zijn huwelijk ontvangt inspecteur Paul Vegter een dreigbrief met de boodschap: ik ga iets rechtzetten, klootzak. Thuis blijkt er een tweede brief te zijn bezorgd, waarin zijn aanstaande vrouw - en collega - Renée wordt bedreigd. Ze maken zich zorgen, maar hebben geen enkel aanknopingspunt. De dreiging wordt reëel wanneer er op een nacht een aanslag op het huis van Paul en Renée wordt gepleegd, die hen verbijsterd achterlaat. Ze krijgen bewaking en werken verder aan de zaak van een kind dat onder verdachte omstandigheden van een balkon is gevallen. Op hun trouwdag verlaten ze net het stadhuis – door een erehaag van collega’s in uniform – als er vanuit een rijdende auto een wapen op hen wordt gericht.
  • Jeannet is zeer gelukkig met haar Artur en hun kinderen, totdat de toevallige vondst van een brief haar leven op z’n kop zet. Ze besluit een tijdje naar Parijs te gaan om afstand te nemen. Daar ontmoet ze Jester, met wie ze een affaire krijgt. Eenmaal weer thuis, staat hij op een dag voor haar deur en ontspint zich een driehoeksverhouding. Maar dan slaat het noodlot toe. Niets is wat het lijkt. Alleen Artur kan het tij nog keren... Eén vrouw, twee mannen is een meeslepend verhaal waarin een onverwoestbare liefde danig op de proef wordt gesteld.
  • Een nieuw huis is een met oog voor detail geschreven roman over onthechting, melancholie en verbondenheid in het leven van drie generaties vrouwen. Leontine die na de moord op haar man aan de zijlijn van het leven is blijven staan, haar schoondochter Vera die de positie van weduwe al te graag opgeeft en haar dochters die zowel loyaal zijn aan hun moeder als aan hun grootmoeder. Pas na de geboorte van een kind in de vierde generatie wordt een oud conflict bijgelegd. Over haar eerste roman oordeelde de Nederlandse Bibliotheek Dienst: ‘Als totaal mooi geschreven en soms heel ontroerend’. Nelleke Viëtor was na haar studie aan de Sociale Academie werkzaam als medisch sociaalwerker. Ze had een vaste column in de Volkskrant: ‘Mensen toch ...’ en in het Tijdschrift voor Ziekenverzorging. Verder publiceert ze in NRC Handelsblad, Vrij Nederland, Dietsche Warande & Belfort (onder pseudoniem Nella van Goens), AdRem en Ad interim
  • Als een vrouw op het punt staat haar man te verlaten omdat ze denkt dat hij zo saai is, verlaat hij háár omdat ze zijn affaires maar nooit in de gaten kreeg. Wat te doen als je er via de telefoon getuige van bent dat je beste vriendin je man verleidt? Van het wegpoetsen van een slippertje tot machiavellistische wraak – Tatiana de Rosnay beschrijft het huwelijksbedrog in al zijn facetten: soms tragisch, soms humoristisch, in een luchtige stijl, ironisch, met een ontknoping die altijd onverwacht en soms koelbloedig is. Een Parijse affaire van Tatiana de Rosnay is een intense beschrijving van de vele aspecten van overspel, waarin humor samengaat met mededogen, en verborgenheid met verlangen. Een Parijse affaire is een heerlijk boek voor eenieder die weleens fantaseert over een avontuurtje buiten de deur.
  • In het Mississippi van de jaren 60 wordt aan zwarte vrouwen wel de opvoeding van blanke kinderen toevertrouwd, maar niet het poetsen van het tafelzilver. Drie vrouwen zijn het allesbepalende racisme meer dan zat en besluiten dat de verschillen tussen hen minder belang­­rijk zijn dan de overeenkomsten. Het is 1962 en de 23-jarige Eugenia, door iedereen Skeeter genoemd, besluit een carrière als schrijfster na te jagen. Naar een onderwerp hoeft ze niet ver te zoeken, als op een dag haar vriendin Hilly vertelt over haar missie in alle huizen van blanke gezinnen een apart toilet te installeren voor de zwarte hulp. Hoe meer Hilly gebrand is op deze vorm van segregatie, hoe meer Skeeter twijfelt aan de ‘gewone’ manier van doen. Ze begint de verhalen te verzamelen van zwarte vrouwen die als hulp in de huishouding werken. De eerste die haar verhaal aan Skeeter durft te vertellen is Aibileen. Ze heeft als hulp al zeventien blanke kinderen opgevoed, maar als haar eigen zoon Treelore verongelukt op zijn werk, kijken de blanke bazen de andere kant uit. Aibileen haalt ook haar vriendin Minny over om Skeeter in vertrouwen te nemen. Minny is al vaker ontslagen dan ze kan tellen, omdat ze haar werkgevers altijd van repliek dient.
  • Hendrik en Evert zijn terug! Hendrik Groen en Evert Duiker, trouwe vrienden in voor- en tegenspoed, zijn de zeventig ruim gepasseerd en het leven is in kalm vaarwater terechtgekomen. Elke week bezoeken ze elkaar, spelen een potje schaak, drinken een borrel en eten een hapje. Onderwijl nemen ze het leven door. Maar op zekere dag wordt de rust ruw verstoord als Evert bij Hendrik aankomt met als verrassing een onverwachte kleine gast. In een vlaag van verstandsverbijstering is hij aan de wandel gegaan met een éven onbeheerd achtergelaten kinderwagen met baby. Goeie grap, dacht Evert, maar Hendrik denkt daar anders over: die vindt het ongelooflijk stom. Als babysitter doen de vrienden het heel aardig, terwijl ze zinnen op een manier om het kleintje zo snel mogelijk weer ongezien bij de ouders terug te brengen. Maar het blijkt nog helemaal niet zo eenvoudig om van het ongewilde pleegouderschap af te komen.
  • DJ

    45,50
    Bestsellerauteur Kluun is onlangs gescheiden en probeert de draad weer op te pakken. Maar het zit hem niet mee. Met zijn ex strijdt hij om de kinderen en de alimentatie, zijn uitgever zit achter hem aan en zijn boekhouder maant hem zijn inkomsten te verhogen. Dan krijgt hij een gouden kans. Kluun mag voor de revolutionaire nieuwe tv-show Lonely@TheTop een reportage maken over DJ Thor. Thor is Kluuns jeugdvriend, maar hem in succes ontstegen. Als The Ten Million Dollar Man woont hij in Las Vegas, in een wereld van private jets, viprooms,luxe penthouses, designerdrugs, magnumflessen champagne en paaldanseressen. In DJ neemt Kluun het stokje over van Stijn uit de megasellers Komt een vrouw bij de dokter (2003) en De weduwnaar (2006). Hij neemt de lezer mee naar de wereld van superstar-dj’s in Las Vegas en het Burning Man-festival in Black Rock Desert, Nevada.
  • Een volksmenner op een campagne in de provincie. Daarmee begint en eindigt deze roman. Voor de populistische politicus vormen de jaren ‘50 een ijkpunt van waarden en normen die nodig hersteld zouden moeten worden. Maar hoe idyllisch waren de jaren ‘50 nou eigenlijk? Het verhaal brengt ons naar de laatste zomer van de decennium en wel naar het Noord, een enigszins besloten streekdorp langs de Hooge-veense Vaart. Voor de zeventienjarige Hilbrand dient de buitenwereld zich voornamelijk aan via langsvarende schepen, de uitwedstrijden van de korfbalclub en het luisteren naar muziek op de buitenlandse zenders die ze ontvangen op de tweedehands radio van zijn iets oudere kameraad Fokke. Alles lijkt overzichtelijk. De zomer van ‘59 is echter een uitzonderlijke lange en droge zomer, zo droog dat er aan het Noord een schip aan de grond loopt. Met de dochter van de schipper kantelt de tijd.
  • Na jaren ploeteren in New York heeft Daphne haar leven eindelijk op de rails. En ze heeft een nieuwe vriend, de rijke Stephen. Met hem wil ze trouwen op Erikoussa, het lieflijke Griekse eiland van haar jeugd. Daar aangekomen wordt ze overspoeld door herinneringen. Ze beleeft opnieuw de warmte en tradities van de eilandbewoners, en ze ziet haar lieve, wijze grootmoeder terug. Een wervelende bruiloft wordt voorbereid. Maar Daphne begint te twijfelen. Waar hoort ze thuis? Wat is voor haar werkelijk belangrijk? Voor alle liefhebbers van Santa Montefiore: een roman vol gevoel over keuzes en de sterke band tussen generaties vrouwen. Yvette Manessis Corporon werkt als senior scriptschrijver/producer bij een grote Amerikaanse tv-maatschappij en heeft een Emmy Award op haar naam staan. Ze woont met man en kinderen in New York. De zomer van mijn leven is haar debuutroman.
  • Deze vertelling uit 1886 over een dubbele persoonlijkheid werd onmiddellijk door critici en publiek herkend als een meesterwerk over het menselijk tekort. De zonderlinge geschiedenis van Dr. Jekyll en Mr. Hyde behoort tot de meest verfilmde en meest vertaalde boeken ter wereld, en wordt bewonderd door schrijvers als Marcel Proust, Henry James, Rudyard Kipling, Ernest Hemingway, Bertolt Brecht, Jorge Luis Borges, Vladimir Nabokov en Susan Sontag. Robert Louis Stevenson (1850-1894) was een Schotseschrijver van romans, poëzie, avonturenverhalen en reisliteratuur. Zijn bekendste werk is The Strange Case of Dr. Jekyll and Mr. Hyde.
  • De grote bestseller uit Amerika en Duitsland nu eindelijk vertaald! De welgestelde Joodse familie Wertheim neemt volop deel aan het bruisende culturele leven van Frankfurt begin vorige eeuw. Ze leven volgens hun eigen principes. Zo wordt Kerstmis elk jaar uitgebreid gevierd, ondanks de bedenkingen van sommige aangetrouwde familieleden. Edu, jongste van de vijf broers, bankier en kunstverzamelaar, neemt na de dood van zijn vader de rol van pater familias op zich. De Joden zijn als ieder ander, vindt hij, en zo niet, dan zouden ze het moeten worden. Hij is de spil van de familie en ontfermt zich over zijn nichtjes, Lene en Emma. Tegen de achtergrond van het snel veranderende Duitsland zoekt de nieuwe generatie naar liefde en geluk. Maar als Hitler aan de macht komt valt de familie uiteen. Edu vertrekt naar Zwitserland, andere familieleden wijken uit naar Italië, Parijs, Amsterdam en Amerika. Niet alle Wertheims weten echter aan de nazi’s te ontsnappen.
  • Spanning en historische feiten in een thriller van internationale allure In de kathedraal van Den Bosch wordt een pater vermoord. Hij blijkt kort daarvoor een mysterieus document in veiligheid te hebben gebracht, dat lijkt te verwijzen naar de menora, de grote gouden zevenarmige kandelaar die in het jaar 70 door de Romeinen als oorlogsbuit uit de tempel in Jeruzalem is meegenomen. Zou de menora nog bestaan? Welke tocht door de geschiedenis heeft hij dan gemaakt? Zou het mysterieuze document aanwijzingen bevatten om het heilige voorwerp op te sporen? Fanatieke religieuze groepen gaan over lijken om het document in handen te krijgen, maar wat zijn hun motieven? De verdwenen menora is een literaire thriller die feiten en fictie uit heden en verleden verbindt en de lezer meevoert op een spannende zoektocht naar de gouden kandelaar die zijn onrechtmatige eigenaren ongeluk lijkt te brengen.
  • Toen de 23-jarige Olga en de twee jaar oudere Han in 1935 naar Nederlands-Indië verhuisden, was het alsof de ene na de andere wereld voor hen openging, in een bijna duizelingwekkend tempo. De eerste maanden brachten ze door op Java, later woonden ze in Makassar, waar Han als theoloog onderzoek deed en Olga Makassaars en Boeginees leerde. Het uitbreken van de oorlog verwoestte de wereld waarin Olga en Han volledig waren opgegaan. In 1947 moesten ze terugkeren naar Nederland. Olga is de moeder van Jan Brokken vóór ze zijn moeder werd. Na het overlijden van zijn ouders overhandigde tante Nora hem de brieven en foto’s die haar zus Olga haar vanuit Buitenzorg en Makassar schreef. Wanneer hij jaren later ‘De tuinen van Buitenzorg’ van Leopold Godowsky op de radio hoort, herinnert hij zich de brieven. Het is het begin van een speurtocht naar Olga, die hem onbekende vrouw die de wereld met een gretige nieuwsgierigheid tegemoet trad. Brokken verweeft Olga’s verhaal op ingenieuze wijze met beschouwingen over muziek, literatuur, cultuur en geschiedenis. De tuinen van Buitenzorg is een juweel van een boek, van een schrijver op de toppen van zijn kunnen.
  • De val

    21,50
    Als Tine weduwe wordt, ontdekt ze pas hoe weinig ze in haar relaties met anderen heeft ge•nvesteerd. Zelfs haar enige zoon is als een vreemde. Over zijn ongewone levensloop stelt ze nauwelijks vragen. Uiteindelijk wordt haar afstandelijke gedrag zowel persoonlijk als in haar werk als kunstenaar een probleem. Ze komt terecht in een fatale fuik van eenzaamheid. De Val is de vierde roman van Nelleke Vi‘tor, wier werk eerder in de media goed ontvangen werd. In haar meeslepende stijl beschrijft zij een ongebruikelijke familiesituatie en de reacties daarop van de betrokkenen. Eenzaamheid eist uiteindelijk haar tol.
  • Leda is nog niet zo lang geleden gescheiden, maar in plaats van verdrietig voelt ze zich bevrijd. Nu haar twee dochters naar hun vader in Canada zijn verhuisd, huurt ze een vakantiehuisje aan zee. Van onder haar parasol op het strand kijkt ze bewonderend naar de idyllische relatie van een jonge moeder, Nina, en haar dochtertje. Maar ook met jaloezie, omdat het haar herinnert aan de moeizame verhouding met haar eigen, nu volwassen dochters. In een opwelling besluit Leda de relatie tussen Nina en haar dochter te vernietigen. Ze steelt de pop van het meisje. Met haar krachtige en rake stijl beschrijft Elena Ferrante in De verborgen dochter belangrijke thema’s als identiteit, verlangen, moederschap, en liefde. De tegenstrijdige, krachtige emoties die ze schetst, dringen dankzij haar sobere stijl tot diep onder je huid door.
  • Na de dood van haar zoontje Dani‘l en haar isolement op de Dennenhof’, het familiehuis van haar echtgenoot Frits, wordt Paula ondergedompeld in verdriet. Maar als haar zoontje zich als een schim door haar leven gaat bewegen, wordt hij een troostende aanwezige. Wanneer ze een vriendin krijgt die haar opnieuw bij het leven betrekt en ze haar jeugdliefde weer tegenkomt, lijkt ze een nieuwe weg in te slaan. Als Frits haar verlaat, kan ze een bestaan met Gerard opbouwen, maar ook hij leeft met een illusie die hun verhouding overschaduwt. Tijdens een reis door Indonesi‘ met haar moeder ontdekt Paula dat ook haar moeder met een geheim leeft, en dat zij haar vader nooit echt heeft gekend. Het verhaal is een aangrijpende petite histoire over verlies.
  • Op het eiland Java vindt een aantal onverklaar-bare gebeurtenissen plaats. De inwoners wijzen die toe aan ‘de stille kracht’, een Indisch mysterie dat de mensen in zijn greep houdt. Resident Otto van Oudijck vindt het maar onzin. Maar als hij een regent ontslaat omdat die zich op een feest onbeschoft gedragen heeft, gebeuren er plotseling vreemde dingen in zijn huis. Als hij zich zwakker gaat voelen en ziek wordt, gaat hij steeds meer in de stille kracht geloven. Het oude koloniale Indië is tastbaar aanwezig in dit hoogtepunt uit het oeuvre van Louis Couperus. Nederlandse nuchterheid tegenover Javaanse mystiek, angst voor seksuele taboes tegenover natuurlijke een-voud en uitbundigheid: de hoofdpersonen in De stille kracht worden verscheurd door tegenstellingen die zij zelf niet begrijpen.
  • Vijf jaar oud was Jennie toen haar vader de hand aan zichzelf zou hebben geslagen. Nu alweer twintig jaar geleden. Zij heeft nooit in die zelfgekozen dood willen geloven. Haar broer Max, die destijds tien was, praat niet graag over vroeger. Maar Jennie kan het verleden niet laten rusten. Hun vader kijkt vanuit het hiernamaals toe op het leven van zijn dierbaren. Hij heeft de antwoorden op Jennies vragen, maar niemand hoort de doden. En als bij moeder alzheimer wordt geconstateerd, beseft Jennie dat ook zij straks geen antwoorden meer kan geven. Het wordt tijd om de feiten op te graven.
  • In De roep van de wildernis onderzoekt Jack London de wetten van de beschaving en van de wildernis – en de kracht van instinct – door de ogen van Buck, half sint-bernard, half collie. Nadat hij is weggerukt uit zijn comfortabele Californische leven wordt Buck verkocht als sledehond tijdens de goudkoorts die Klondike in zijn greep heeft. Vertrouwen op zijn oerinstinct is de enige manier waarop hij kan overleven. Jack London (1876-1916) put in De roep van de wildernis uit zijn eigen ervaringen als goudzoeker in de Canadese wildernis, maar ook uit de denkbeelden van Charles Darwin en Friedrich Nietzsche, wat het verhaal tot een duurzame vertelling over overleven maakt.
  • Vier vrouwen die met elkaar verbonden zijn door een alles verstikkend geheim. Daarover gaat De muze, de nieuwe roman van Jessie Burton. Zij schreef eerder Het huis aan de Gouden Bocht, de wereldwijde bestseller over een poppenhuis in zeventiende-eeuws Amsterdam. Voor De muze liet Jessie Burton zich inspireren door een schilderij van Goya dat in het Prado te Madrid hangt. Het verhaal speelt zich af in het chaotische Spanje van de jaren dertig en het zinderende Londen van de jaren zestig, rond vier hoofdpersonen. Het is een verleidelijke, opwindende, spannende roman over ambitie en identiteit, over liefde en obsessie, authenticiteit en bedrog. Dit is een verhaal dat in je gedachten blijft, lang nadat je de laatste bladzijde hebt gelezen. Een meesterwerk!
  • In De nieuwe achternaam volgen we het leven van Lila en Elena, twee vriendinnen uit een armoedige wijk in Napels. Lila is op haar zestiende getrouwd, maar krijgt met haar nieuwe achternaam algauw het gevoel dat ze zichzelf kwijtraakt. Haar turbulente huwelijk komt zwaar onder druk te staan. Elena voltooit als voorbeeldige leerling het gymnasium, maar door haar eenvoudige afkomst worstelt ze met haar universitaire ambities. Ze voelt zich in de wijk niet meer thuis, daarbuiten evenmin. De twee vriendinnen verliezen elkaar uit het oog, vinden elkaar terug, blijven zich aan elkaar spiegelen. Ferrante laat zien hoe Lila en Elena, die we zagen opgroeien in De geniale vriendin, deel 1 van de Napolitaanse romans, volwassen worden, beiden op zoek naar een manier om hun lot in eigen hand te nemen.
  • Holland – Amerika, begin twintigste eeuw. David Buijser groeit in Rotterdam op zonder zijn vader. Jaren later besluit hij zijn vaders spoor naar New York te volgen en op zoek te gaan naar de man op wie hij zoveel zou lijken. Tanya Commandeur werd op 11 december 1969 geboren in Haarlem. Na haar studie kreeg ze de kans een culturele rubriek te verzorgen voor het blad En France, waarna ze begon te schrijven en redigeren voor bladen als Marie Claire, Intermediair, Top Santé, Linda, Flair en Flow. Jaren later werd Commandeur gegrepen door het dramatische levensverhaal van haar betovergrootvader, dat ze uitwerkte in De man die alles achterliet.
  • Aangrijpende roman over een harmonieus gezin in de oorlogsjaren, grotendeels waar gebeurd Als de Tweede Wereldoorlog uitbreekt, zijn de dochters van ingenieur Tjalling Idsinga en de Joodse violiste Tsinegolde Dobrowitz respectievelijk 8, 7 en 5 jaar oud. Hun leven bestaat uit school, muziek, knutselen en schildpadden vertroetelen. Als er onderduikers in hun huis komen wonen en er steeds meer geheim moet blijven, dringt gaandeweg de harde, gruwelijke werkelijkheid tot de kinderen door. De man van Tsinegolde is een ontroerende, aangrijpende oorlogsroman verteld vanuit het perspectief van drie meisjes en vooral van Chaja, de jongste, grotendeels gebaseerd op de kinderjaren van de auteur.

Titel

Prijs
Auteur
Allende, Isabel (7)
Appel, René (1)
Baker-Kline, Christina (1)
Berk, Marjan (1)
Bernlef, (1)
Biesheuvel, J.M.A. (1)
Blixen, Karen (1)
Bomans, Godfried (1)
Brenters, Marlies (1)
Brijs, Stefan (2)
Broeckhoven, Diane (1)
Brokken, Jan (1)
Brontë, Emily (1)
Brouwers, Jeroen (3)
Burton, Jessie (1)
Colombani, Laetitia (1)
Commandeur, Tanya (1)
Couperus, Louis (2)
Day, Elisabeth (1)
Dickens, Charles (1)
Dijkshoorn, Nico (1)
Dijkzeul, Lieneke (2)
Dis, Adriaan van (2)
Doff, Neeltje (1)
Dorrestein, Renate (3)
Dueñas, María (1)
Enquist, Anna (1)
Enquist, Per Olov (1)
Fanto, Judith (1)
Ferrante, Elena (9)
Fitzgerald, F. Scott (1)
Flaubert, Gustave (1)
Gerritsen, Esther (1)
Grimm, Hans Herbert (1)
Groen, Hendrik (1)
Hart, Maarten 't (1)
Heijmerikx, Ellen (1)
Hoes, Isa (1)
Holt, Penelope J. (1)
Hulst, Auke (1)
Isik, Murat (1)
Jong, Wilfried de (1)
Judd, Alan (2)
Keuls, Yvonne (1)
Kleinloog, Hetty (2)
Kluun, (2)
Koch, Herman (1)
Kollaard, Sander (1)
London, Jack (1)
Loo, Tessa de (1)
Lundberg Sofia (1)
Manessis Corporon, Yvette (1)
Meer, Vonne van der (2)
Middelbeek, Mariëtte (8)
Mörike, E. (1)
Northup, Solomon (1)
O'Hanlon, Redmond (1)
Otten, Almar (2)
Parmentier, Selma (1)
Remarque, Erich Maria (1)
Rijneveld, Marieke Lucas (2)
Roobol, Femke (1)
Rosnay, Tatiana de (4)
Ruiters, Els (1)
Siebelink, Jan (1)
Simsion, Graeme (3)
Spijker, Rita (4)
Steenbeek, Rosita (1)
Stevenson, Robert Louis (3)
Stockett, Kathryn (1)
Tennenbaum, Silvia (1)
Terlouw, Jan en Sanne (1)
Terlouw-Van Hulst Alexandra (2)
Thomése, P.F. (1)
Tiesema, Bob (1)
Tsjechov, Anton (1)
Vaessen Henk (2)
Valmorbida, Elise (1)
Veenstra, Jan (1)
Verbogt, Thomas (1)
Viëtor Nelleke (5)
Vlugt, Simone van der (14)
Wagendorp, Bert (1)
Walter, Jess (1)
Wilde, Oscar (1)
Williams, John (1)
Winsemius, Pieter (1)
Bindwijze
Laat allemaal zien
Hardbound (150)
Ga naar de bovenkant