-
Het leven is een opeenvolging van willekeurige anekdoten. De naamloze verteller in deze roman herinnert zich de paar ontmoetingen met zijn buiten zicht geraakte zoon, die hij nu en dan, sporadisch, toevallig, tegen het lijf loopt. Vader en zoon zijn van elkaar vervreemd, de ontmoetingen leiden niet tot toenadering, laat staan beter begrip. De confrontaties vinden plaats op willekeurige “dagen zonder data”. Totdat de zoon zijn verwekker vraagt iets voor hem te doen.
-
De avond is ongemak van Marieke Lucas Rijneveld is het schrijnende verhaal van een gereformeerd boerengezin dat wordt getroffen door de dood van een kind. Door de ogen van Jas, die zich ophoudt in het niemandsland tussen kindertijd en volwassenheid, zien we hoe de familieleden elk op hun eigen manier omgaan met het verlies. Vader en moeder zijn volledig verlamd door verdriet en zien niet hoe Jas en haar zusje Hanna en haar broer Obbe ondertussen langzaam ontsporen. Het is een verbluffend romandebuut dat is doortrokken van seksualiteit, geloof en de smerigheid van het bestaan.
-
Inge is getrouwd en moeder van twee puberzonen, Finn en Olaf. Op een donderdagnacht staat de politie op de stoep: er is iets verschrikkelijks gebeurd met Inges man. Het gezin belandt hierdoor in een moeilijke periode. Finn slaat een voor zijn moeder onbegrijpelijke religieuze weg in. Olaf zoekt naar het werkelijke verhaal achter het ongeluk van zijn vader. Tot overmaat van ramp wordt Inge ook nog eens lastiggevallen door een man die haar blijft herinneren aan beloftes uit een verleden dat ze juist achter zich wil laten. In een spannende climax komen de verschillende verhaallijnen op verrassende wijze bij elkaar. Dansen in het donker is een onvervalste René Appel, met levendige dialogen, een actuele problematiek en een herkenbare omgeving. René Appel ontving diverse onderscheidingen, o.a. de Gouden Strop en nominaties voor zijn gehele oeuvre.
-
In april 1945 was Hitlers bunker de laatste plaats waar Edith Mecklenburg wilde zijn. Maar ze had geen keuze: als secretaresse van Eva Braun zou zij tot het bittere einde moeten blijven. Edith kwam echter als een van de weinigen levend uit de bunker en wist in Engeland een nieuw leven op te bouwen. Zestig jaar later, inmiddels is zij weduwe en oma, vormen de dagen in de bunker voor Edith nog slechts een vage herinnering. Maar het verleden is haar niet vergeten. Als ze een brief ontvangt van Hans Beck, een soldaat die ze uit die donkere tijd kent, wordt Edith gedwongen haar verleden onder ogen te zien en zich de vraag te stellen of ze wel zo onschuldig is als ze al die jaren heeft willen denken.
-
‘Dagen van schaamte’ is een verhaal over onmacht en eenzaamheid, vol psychologische spanning. Pieter Elting is een geslaagd man: glanzende carrière, groot huis, dure auto. Dan slaat het noodlot toe: op klaarlichte dag wordt hij ontvoerd en vervolgens opgesloten in een lege kamer. Hoewel hij ervan overtuigd is dat hij daar nooit eerder is geweest, komt de plek hem toch bekend voor. Maar waarom is hij hier? Zijn ontvoerders geven hem geen verklaring. Integendeel, hij krijgt de opdracht er zelf achter te komen. Als hem ten slotte de schrijnende reden duidelijk wordt, bekent hij schuld, maar alleen om zijn leven te redden.
-
Van de ene op de andere dag wordt de achtendertigjarige Olga door haar man verlaten voor een jongere vrouw. Met haar twee kleine kinderen blijft ze achter in het appartement waar ze zich jarenlang gelukkig waande. Als ze de deur van dat appartement niet meer van het slot krijgt, stort ze volledig in. Het dwingt haar tot een pijnlijk zelfonderzoek. Tot haar ontzetting begint ze in te zien dat ook zij, een moderne zelfstandige vrouw, haar identiteit grotendeels heeft ontleend aan haar man. Wanhopig zoekt ze naar een manier om haar leven weer op te pakken. Scherp en genadeloos beschrijft Elena Ferrante Olga’s gevoelens: het ongeloof, de wanhoop, het vluchtgedrag, de eenzaamheid, het besef van haar afgeslotenheid. Maar ook de kracht waarmee ze zich voorzichtig herneemt.
-
Cliënt E. Busken zit vastgegord in zijn rolstoel op de gesloten afdeling van een instelling waar hij tegen zijn zin verblijft en denkt, piekert, maalt en bedoelt. Hij zegt niets en misschien is er iets mis met zijn gehoor, maar van wat om hem heen gebeurt blijft hij een scherp waarnemer en inwendig voorziet hij zijn medebewoners en het personeel van snerpend commentaar. Ongericht wentelen zijn gedachten door elkaar en bewegen zich van verontwaardiging en machteloos verzet tegen zijn situatie via troebele herinneringen naar megalomanie. Cliënt E. Busken beschrijft een dag van zijn verblijf in de psychiatrische instelling. Navrant en hilarisch openbaart zich een warrig geestesuniversum.
-
Daphne en Maarten zijn nog maar net getrouwd als Maarten door een ongeluk om het leven komt. Voor Daphne breekt een zware tijd aan. Niet alleen is het verdriet om Maarten erg groot, ze wordt ook gedwongen te verhuizen en moet een nieuwe baan zoeken. Daphne besluit het dorp en de boerderij, waar ze zo gelukkig met Maarten woonde, achter zich te laten en trekt naar Amsterdam. Maar net als ze haar leven weer wat op orde heeft, doet Daphne een wel heel verrassende ontdekking. Mariëtte Middelbeek schreef met Crash een ontroerend verhaal over een jonge vrouw, die na het verlies van de liefde van haar leven moet zien hoe ze haar eigen leven weer op de rit krijgt.Daphne en Maarten zijn nog maar net getrouwd als Maarten door een ongeluk om het leven komt. Voor Daphne breekt een zware tijd aan. Niet alleen is het verdriet om Maarten erg groot, ze wordt ook gedwongen te verhuizen en moet een nieuwe baan zoeken. Daphne besluit het dorp en de boerderij, waar ze zo gelukkig met Maarten woonde, achter zich te laten en trekt naar Amsterdam. Maar net als ze haar leven weer wat op orde heeft, doet Daphne een wel heel verrassende ontdekking. Mariëtte Middelbeek schreef met Crash een ontroerend verhaal over een jonge vrouw, die na het verlies van de liefde van haar leven moet zien hoe ze haar eigen leven weer op de rit krijgt.
-
Clarissa, een schrijver met een getroebleerd verleden, verlaat na een afschuwelijke ontdekking haar echtgenoot. Ze vindt een nieuw appartement via CASA, eigenaar van een gewild complex dat exclusief bestemd is voor kunstenaars. Maar al snel krijgt ze het gevoel dat iemand haar continu bespiedt; dromen en werkelijkheid beginnen in elkaar over te lopen. Clarissa wordt steeds labieler. Wie zit er achter CASA? Aangemoedigd door haar kleindochter gaat Clarissa zelf op onderzoek uit, maar haar dochter vreest dat haar moeder de grip op de werkelijkheid verliest. Is Clarissa inderdaad een fragiele schrijver met te veel fantasie, of is ze een beangstigende waarheid op het spoor? Bloemen van de duisternis van Tatiana de Rosnay is een indringende roman over de macht van kunstmatige intelligentie, vanuit het perspectief van drie generaties vrouwen, tegen de achtergrond van het Parijs van de nabije toekomst.
-
Kieke en haar familie zijn lid van de Noorse Broederschap, een uiterst religieuze groepering die meent het enige ware geloof te belijden; de rest van de mensheid is blind en zal bij de terugkomst van Jezus onverbiddelijk terechtkomen in grote verschrikkingen. Wie uit de gemeenschap treedt, zal verstoten worden. Hun hele jeugd worden Kieke, haar broer en zussen onderworpen aan de strenge tucht van hun vader, een vooraanstaande broeder. De enige mensen bij wie ze zich geborgen voelt, zijn haar opa en de opstandige Liv. Kieke leert dat de vele geheimen binnen de gemeenschap – ontucht, abortus, homoseksualiteit – verborgen dienen te blijven. Maar als haar broer het geloof de rug toekeert en het zusje van Liv onder duistere omstandigheden het leven laat, moet Kiki een beslissing nemen: of ze onderwerpt zich volledig aan de regels, of ze neemt haar lot in eigen handen.
-
Aan het einde van de Spaanse burgeroorlog proberen honderdduizenden mensen te ontkomen naar Frankrijk. Onder hen zijn Roser Bruguera, een zwangere jonge weduwe, en Víctor Dalmau, legerarts en de broer van haar overleden geliefde. Om te kunnen overleven moeten ze met elkaar trouwen, een huwelijk dat ze geen van beiden willen. Samen met tweeduizend andere vluchtelingen gaan ze aan boord van de Winnipeg, een schip gecharterd door de dichter Pablo Neruda, dat hen naar Chili brengt – een ‘langgerekt bloemblad van zee en wijn en sneeuw’ in de woorden van de dichter.
-
Samen met zijn moeder bracht Jeroen Brouwers zijn kleuterjaren door in het Japanse interneringskamp Tjideng op Java. In de roman Bezonken rood heeft hij op aangrijpende wijze zijn herinneringen verwerkt aan deze periode uit zijn jeugd. Bezonken rood werd door de critici vrijwel unaniem lovend besproken, verscheen in twaalf landen in vertaling en werd in 1995 in Parijs bekroond met de prestigieuze Prix Fémina Étranger. In 1993 ontving Jeroen Brouwers de Constantijn Huygens-prijs voor zijn gehele oeuvre.
-
Het kunnen maar een paar seconden zijn die je leven uiteindelijk bepalen. Iemand aankijken of juist niet. Ineens gekust worden op een zomerse dag. Meer hoeft het niet te zijn. Zo vergaat het de hoofdpersoon van deze roman, die jaren leeft met de herinnering aan zo'n moment. Maar de herinnering alleen is niet genoeg. Als de winter voorbij is is een verhaal over schuld en schaamte, en het besef dat we allemaal voorbijgangers zijn die elkaar even aankijken of aanraken. Een verhaal over de vraag waar het nu uiteindelijk om gaat: om de waarheid of de werkelijkheid. Als de winter voorbij is - het is een belofte, het is de hoop op iets nieuws.
-
Solomon Northup, in 1808 als vrij man geboren in New York, wordt in 1841 ontvoerd en in het Zuiden verkocht als slaaf. Twaalf jaar lang werkt hij op plantages in Louisiana, vaak onder de meest wrede omstandigheden, altijd in de hoop zijn vrij-heid terug te winnen.
-
Lois is een jonge rechercheur Moordzaken, afde- ling Noord-Holland Noord. Op het eerste gezicht leidt ze een overzichtelijk leven: ze heeft een huis in het centrum van Alkmaar en een uitdagende, spannende baan. Als op een mistige novemberavond het verminkte lichaam van een man wordt gevonden, worden Lois en haar collega op deze opmerkelijke zaak gezet. De eerste naspeuringen lijken nergens toe te leiden. Het slachtoffer, David Hoogland, was een vrolijke basisschoolleraar met een leuke vriendin en een brandschoon verleden. Het onderzoek loopt vast, tot een tweede en zelfs een derde moord nieuwe aanwijzingen opleveren. Lois verdiept zich meer en meer in de psychologie van de moordenaar. Maar kan zij voorkomen dat er nog meer doden vallen? Simone van der Vlugt (1966) is een van Nederlands grootste schrijvers van thrillers, historische romans en jeugdboeken. In totaal werden van haar boeken voor volwassenen meer dan twee miljoen exemplaren verkocht.
-
Irma, de hoofdpersoon van dit boek, heeft een moeilijke jeugd, mede doordat haar moeder aan de drank is. Ondanks de kostschool maar dankzij een toegewijde winkelier lukt het haar om zich een positie in het leven te verwerven: ze wordt fotografe. De camera is voor haar niet alleen een middel tot contact met anderen, maar ook een mogelijkheid zich er achter te verschuilen. Maar de echte ommekeer komt wanneer de grote liefde zich aandient in de vorm van een veel oudere man. Wat volgt is een verrassend spannende en voor de buitenwereld volkomen geheim gehouden liefdesrelatie. Net als in haar vorige romans weet Selma Parmentier op inlevende wijze een vrouw in een moeilijke levensfase te portretteren. Zij weet de lezers het hele boek in spanning mee door het levensverhaal van Irma te nemen, niet alleen vanwege haar puntige schrijfstijl, maar ook doordat de lezer bevangen raakt door de zwarte wolken die vanaf het begin boven het verhaal te lijken te hangen.















