-
Spanning en historische feiten in een thriller van internationale allure In de kathedraal van Den Bosch wordt een pater vermoord. Hij blijkt kort daarvoor een mysterieus document in veiligheid te hebben gebracht, dat lijkt te verwijzen naar de menora, de grote gouden zevenarmige kandelaar die in het jaar 70 door de Romeinen als oorlogsbuit uit de tempel in Jeruzalem is meegenomen. Zou de menora nog bestaan? Welke tocht door de geschiedenis heeft hij dan gemaakt? Zou het mysterieuze document aanwijzingen bevatten om het heilige voorwerp op te sporen? Fanatieke religieuze groepen gaan over lijken om het document in handen te krijgen, maar wat zijn hun motieven? De verdwenen menora is een literaire thriller die feiten en fictie uit heden en verleden verbindt en de lezer meevoert op een spannende zoektocht naar de gouden kandelaar die zijn onrechtmatige eigenaren ongeluk lijkt te brengen.
-
Tuimelaars zijn de bekendste dolfijnensoort. Anna van Dam is een internationaal erkend dolfijnenexpert en verdient in vakkringen de koosnaam De Tuimelvrouw. Ze ontdekt bij tuimelaars bijna menselijke eigenschappen en een merkwaardig bruidsritueel: als een vrouwtje bereid is zonderen twee mannetjes haar af en paren om beurten met haar tot de cyclus voorbij is en het drietal terugkeert naar de groep. De drie hoofdpersonen in De Tuimelvrouw lijken die verhoudingen om te draaien. Twee sterke vrouwen, diergedragswetenschapper Anna van Dam en Isadora de Roi, de jonge vrouw die na een turbulent leven nu een boerderij leidt, cirkelen om psycholoog Rob Duinstra. Voor beide vrouwen is hij een rots in de branding. Als Isadora in een visioen voorziet dat Anna ver van huis betrokken dreigt te raken bij een vliegtuigongeluk volgen de gebeurtenissen elkaar in razend tempo op. Van harte aanbevolen voor de lezer die van spannende en romantische boeken houdt.
-
Toen de 23-jarige Olga en de twee jaar oudere Han in 1935 naar Nederlands-IndiĆ« verhuisden, was het alsof de ene na de andere wereld voor hen openging, in een bijna duizelingwekkend tempo. De eerste maanden brachten ze door op Java, later woonden ze in Makassar, waar Han als theoloog onderzoek deed en Olga Makassaars en Boeginees leerde. Het uitbreken van de oorlog verwoestte de wereld waarin Olga en Han volledig waren opgegaan. In 1947 moesten ze terugkeren naar Nederland. Olga is de moeder van Jan Brokken vóór ze zijn moeder werd. Na het overlijden van zijn ouders overhandigde tante Nora hem de brieven en fotoās die haar zus Olga haar vanuit Buitenzorg en Makassar schreef. Wanneer hij jaren later āDe tuinen van Buitenzorgā van Leopold Godowsky op de radio hoort, herinnert hij zich de brieven. Het is het begin van een speurtocht naar Olga, die hem onbekende vrouw die de wereld met een gretige nieuwsgierigheid tegemoet trad. Brokken verweeft Olgaās verhaal op ingenieuze wijze met beschouwingen over muziek, literatuur, cultuur en geschiedenis. De tuinen van Buitenzorg is een juweel van een boek, van een schrijver op de toppen van zijn kunnen.
-
Na tientallen speeddates en een lidmaatschap op drie datingsites heeft Gregoor haar eindelijk gevonden. Natuurlijk is Jessica niet perfect, maar al snel gaan ze samenwonen in zijn bungalow in Garderen, waar hij sinds de vermissing van zijn vrouw Anette alleen woont. De recherche is nog steeds naar haar op zoek, sinds ze anderhalf jaar geleden spoorloos verdween. In eerste instantie zoekt Jessica er niets achter wanneer Gregoor blondeermiddel voor haar koopt, en met parfum en nieuwe kleren komt aanzetten. Maar wanneer hij ook nog een nieuwe bril voor haar uitzoekt, krijgt ze het idee dat hij haar wil veranderen in iemand die ze niet is. De buurvrouw en Gregoors zus kijken haar zorgelijk aan en stellen vreemde vragen. Wie was zijn vrouw eigenlijk en wat is er met haar gebeurd? A strid Witte (1981) woont op Texel en debuteerde in 2016 met haar jeugdroman Spiegelmeisje. Intussen heeft ze vier jeugdboeken en twee liefdesromans op haar naam staan. De tweede vrouw is haar eerste psychologische thriller. Naast het schrijven van fictie, werkt ze als freelance tekstschrijver en journalist.
-
Als Tine weduwe wordt, ontdekt ze pas hoe weinig ze in haar relaties met anderen heeft geā¢nvesteerd. Zelfs haar enige zoon is als een vreemde. Over zijn ongewone levensloop stelt ze nauwelijks vragen. Uiteindelijk wordt haar afstandelijke gedrag zowel persoonlijk als in haar werk als kunstenaar een probleem. Ze komt terecht in een fatale fuik van eenzaamheid. De Val is de vierde roman van Nelleke Viātor, wier werk eerder in de media goed ontvangen werd. In haar meeslepende stijl beschrijft zij een ongebruikelijke familiesituatie en de reacties daarop van de betrokkenen. Eenzaamheid eist uiteindelijk haar tol.
-
Zeven vrouwen, een hecht vriendinnengroepje, gaat vijf dagen naar Florence. In deze hotspot voor genieters en kunstliefhebbers zullen zij onder de bezielende leiding van de charmante Judy kennismaken met de culturele highlights van de stad; de eeuwenoude paleizen, fonteinen, kerken, de juweeltjes van tuinen en de talloze musea die de mooiste schilderijen en beelden herbergen⦠Maar zijn Christina, Judy, Simone, Paula, Petra, Joan, Cobi echt zoān hecht groepje als het lijkt? Zijn het werkelijk zulke goeie vriendinnen? Of houden ze vooral de schijn op? Want een ding is duidelijk, er broeit iets, er speelt meer, veel meer dan alleen het genieten van kunst en de passie voor schoenen? Tijdens hun laatste avondmaal in Albergo Da Pennelo, gelegen aan de Via Dante Alighieri wordt onthuld wat en blijkt het een oeroud verhaal te zijn over liefde, dood en verraad.
-
Leda is nog niet zo lang geleden gescheiden, maar in plaats van verdrietig voelt ze zich bevrijd. Nu haar twee dochters naar hun vader in Canada zijn verhuisd, huurt ze een vakantiehuisje aan zee. Van onder haar parasol op het strand kijkt ze bewonderend naar de idyllische relatie van een jonge moeder, Nina, en haar dochtertje. Maar ook met jaloezie, omdat het haar herinnert aan de moeizame verhouding met haar eigen, nu volwassen dochters. In een opwelling besluit Leda de relatie tussen Nina en haar dochter te vernietigen. Ze steelt de pop van het meisje. Met haar krachtige en rake stijl beschrijft Elena Ferrante in De verborgen dochter belangrijke themaās als identiteit, verlangen, moederschap, en liefde. De tegenstrijdige, krachtige emoties die ze schetst, dringen dankzij haar sobere stijl tot diep onder je huid door.
-
Na de dood van haar zoontje Daniāl en haar isolement op de Dennenhofā, het familiehuis van haar echtgenoot Frits, wordt Paula ondergedompeld in verdriet. Maar als haar zoontje zich als een schim door haar leven gaat bewegen, wordt hij een troostende aanwezige. Wanneer ze een vriendin krijgt die haar opnieuw bij het leven betrekt en ze haar jeugdliefde weer tegenkomt, lijkt ze een nieuwe weg in te slaan. Als Frits haar verlaat, kan ze een bestaan met Gerard opbouwen, maar ook hij leeft met een illusie die hun verhouding overschaduwt. Tijdens een reis door Indonesiā met haar moeder ontdekt Paula dat ook haar moeder met een geheim leeft, en dat zij haar vader nooit echt heeft gekend. Het verhaal is een aangrijpende petite histoire over verlies.
-
Het leven van Linda is een leven dat werkelijk niets te wensen overlaat. Zij heeft leuke vriendinnen, een gezellige baan en dan heeft ze ook nog Jente Steenpoorts, haar vriend, van wie ze zielsveel houdt. Er is werkelijk geen spoor van schaduw te zien en soms komt dat Linda wel eens onwerkelijk voor. Haar mooie wereld klapt ook inderdaad in elkaar als Jente een ernstig ongelijk krijgt en sterft. Lindaās smart is niet te beschrijven. Zij en Jente hadden besloten om te gaan trouwen en ze draagt al zijn kind. In haar wanhoop wil Linda tot het uiterste gaan, maar Lex, de vriend van Jente, weet haar tot rede te brengen. Door zijn kalmte krijgt Linda weer de moed voor haar kind en zichzelf door te gaan. Ze wil weer leven en slaat een nieuwe weg in. Anke de Graaf schreef haar eerste korte verhaal toen ze na een operatie rust moest houden. Ze kreeg de smaak te pakken en er volgden meer verhalen, een column en een kinderboek. Maar uiteindelijk bleek haa ware kracht te liggen in het schrijven van romans, waarvan ze er tot nu toe meer dan zeventig schreef.
-
Op het eiland Java vindt een aantal onverklaar-bare gebeurtenissen plaats. De inwoners wijzen die toe aan āde stille krachtā, een Indisch mysterie dat de mensen in zijn greep houdt. Resident Otto van Oudijck vindt het maar onzin. Maar als hij een regent ontslaat omdat die zich op een feest onbeschoft gedragen heeft, gebeuren er plotseling vreemde dingen in zijn huis. Als hij zich zwakker gaat voelen en ziek wordt, gaat hij steeds meer in de stille kracht geloven. Het oude koloniale IndiĆ« is tastbaar aanwezig in dit hoogtepunt uit het oeuvre van Louis Couperus. Nederlandse nuchterheid tegenover Javaanse mystiek, angst voor seksuele taboes tegenover natuurlijke een-voud en uitbundigheid: de hoofdpersonen in De stille kracht worden verscheurd door tegenstellingen die zij zelf niet begrijpen.
-
Vijf jaar oud was Jennie toen haar vader de hand aan zichzelf zou hebben geslagen. Nu alweer twintig jaar geleden. Zij heeft nooit in die zelfgekozen dood willen geloven. Haar broer Max, die destijds tien was, praat niet graag over vroeger. Maar Jennie kan het verleden niet laten rusten. Hun vader kijkt vanuit het hiernamaals toe op het leven van zijn dierbaren. Hij heeft de antwoorden op Jennies vragen, maar niemand hoort de doden. En als bij moeder alzheimer wordt geconstateerd, beseft Jennie dat ook zij straks geen antwoorden meer kan geven. Het wordt tijd om de feiten op te graven.
-
De negentienjarige Maxine trouwt halsoverkop met haar dertigjarige vriend Tim als blijkt dat ze zwanger is. Haar leven verandert daarna drastisch. Van een opgewekte, wat gemakzuchtige jonge meid transformeert ze in een tobberige jonge vrouw die het gevoel heeft dat ze geen kant meer op kan. Eenmaal getrouwd blijkt Tim niet de man te zijn die ze voor hun huwelijk in hem heeft gezien. Dat komt pas goed tot uiting als ze succes begint te krijgen in de televisiewereld. Langzamerhand wordt ze al bekender, met alle gevolgen van dien. Tim heeft daar grote moeite mee en probeert alles om haar in te laten zien dat ze verkeerde keuzes maakt. Maar juist daardoor gooit Maxine haar kop in de wind en gaat ze nog fanatieker aan haar carriĆØre werken. Hun karakters, wensen en verwachtingen van het leven, blijken absoluut niet bij elkaar te passen, waardoor hun huwelijk in zwaar weer terechtkomt.
-
Dit is een roman over een waar gebeurde rechtszaak die Jacob Vis al in 2007 beschreef in de true crime story Het Rijk van de Bok. Dat boek was de opmaat om de moordzaak opnieuw te onderzoeken: een proces dat bij het uitkomen van dit nieuwe boek nog steeds loopt. In 2002 krijgt Max Spaan twintig jaar cel voor de moord op Ron Verkeek, zijn jonge rivaal, die hij volgens de aanklager op een duivels geraffineerde manier in de val heeft gelokt en op een afgelegen plek in het bos levend heeft begraven. Twaalf jaar later schrijft een oud-rechercheur een brief aan Justitie waarin hij zijn twijfels over het onderzoek kenbaar maakt. De brief is zo alarmerend dat de minister van Justitie commissaris Ben van Arkel, advocaat-generaal Lucas Kalsbeek en emeritus hoogleraar strafrecht Jos de Ruiter opdracht geeft het appel te onderzoeken. Het driemanschap, gesteund door de jonge rechercheurs Ellen Kamp en Ton van Soest, ontdekt dat het bewijsmateriaal niet deugt. Overtuigd van hun gelijk en doof voor tegenargumenten hebben de aanklagers de rechters op het verkeerde been gezet. Een schoolvoorbeeld van tunnelvisie dat leidde tot de grootste rechterlijke dwaling uit onze rechtsgeschiedenis die in dit verhaal wordt rechtgezet.
-
In De roep van de wildernis onderzoekt Jack London de wetten van de beschaving en van de wildernis ā en de kracht van instinct ā door de ogen van Buck, half sint-bernard, half collie. Nadat hij is weggerukt uit zijn comfortabele Californische leven wordt Buck verkocht als sledehond tijdens de goudkoorts die Klondike in zijn greep heeft. Vertrouwen op zijn oerinstinct is de enige manier waarop hij kan overleven. Jack London (1876-1916) put in De roep van de wildernis uit zijn eigen ervaringen als goudzoeker in de Canadese wildernis, maar ook uit de denkbeelden van Charles Darwin en Friedrich Nietzsche, wat het verhaal tot een duurzame vertelling over overleven maakt.
-
Vier vrouwen die met elkaar verbonden zijn door een alles verstikkend geheim. Daarover gaat De muze, de nieuwe roman van Jessie Burton. Zij schreef eerder Het huis aan de Gouden Bocht, de wereldwijde bestseller over een poppenhuis in zeventiende-eeuws Amsterdam. Voor De muze liet Jessie Burton zich inspireren door een schilderij van Goya dat in het Prado te Madrid hangt. Het verhaal speelt zich af in het chaotische Spanje van de jaren dertig en het zinderende Londen van de jaren zestig, rond vier hoofdpersonen. Het is een verleidelijke, opwindende, spannende roman over ambitie en identiteit, over liefde en obsessie, authenticiteit en bedrog. Dit is een verhaal dat in je gedachten blijft, lang nadat je de laatste bladzijde hebt gelezen. Een meesterwerk!
-
In De nieuwe achternaam volgen we het leven van Lila en Elena, twee vriendinnen uit een armoedige wijk in Napels. Lila is op haar zestiende getrouwd, maar krijgt met haar nieuwe achternaam algauw het gevoel dat ze zichzelf kwijtraakt. Haar turbulente huwelijk komt zwaar onder druk te staan. Elena voltooit als voorbeeldige leerling het gymnasium, maar door haar eenvoudige afkomst worstelt ze met haar universitaire ambities. Ze voelt zich in de wijk niet meer thuis, daarbuiten evenmin. De twee vriendinnen verliezen elkaar uit het oog, vinden elkaar terug, blijven zich aan elkaar spiegelen. Ferrante laat zien hoe Lila en Elena, die we zagen opgroeien in De geniale vriendin, deel 1 van de Napolitaanse romans, volwassen worden, beiden op zoek naar een manier om hun lot in eigen hand te nemen.















