-
Aangrijpende roman over een harmonieus gezin in de oorlogsjaren, grotendeels waar gebeurd Als de Tweede Wereldoorlog uitbreekt, zijn de dochters van ingenieur Tjalling Idsinga en de Joodse violiste Tsinegolde Dobrowitz respectievelijk 8, 7 en 5 jaar oud. Hun leven bestaat uit school, muziek, knutselen en schildpadden vertroetelen. Als er onderduikers in hun huis komen wonen en er steeds meer geheim moet blijven, dringt gaandeweg de harde, gruwelijke werkelijkheid tot de kinderen door. De man van Tsinegolde is een ontroerende, aangrijpende oorlogsroman verteld vanuit het perspectief van drie meisjes en vooral van Chaja, de jongste, grotendeels gebaseerd op de kinderjaren van de auteur.
-
De mannenmaker heeft geen relaties, maar projecten: ieder halfjaar pikt ze een kansloze man op met de bedoeling hem te transformeren tot een gewild exemplaar. Dat is haar al meer dan twintig keer gelukt, maar nu kan ze ineens geen man meer vinden. Is de vijver leeg aan het raken, is ze te kritisch geworden, of is er meer aan de hand? Petra Kruijt is naast auteur ook journalist en redacteur. Haar fantasiefabriek draait overuren, ze vliegt het liefst zo veel en ver mogelijk (inspiratief) en om woorden zit ze nooit verlegen. De mannenmaker is Petraās vijfde roman in vier jaar.
-
Lex verliest aan het begin van de Duitse bezetting zijn ouders en zusje en moet in een Drents veendorp onderduiken. Hij ziet zijn droom, de rechtenstudie en de politiek, in rook opgaan. Na de oorlog werpt hij zich echter op een nieuwe uitdaging: hij wil de machtigste horecaondernemer van het land worden. Met behulp van zijn eerste en zijn tweede vrouw, maar vooral door zijn tomeloze eerzucht kan hij de eerste stappen naar zijn ideaal zetten. Het boek eindigt als Lex de manager van een gerenommeerd Amsterdams hotel-restaurant is en toekomstig eigenaar van het chique restaurant De Molen, dat een cruciale rol in dit verhaal speelt. Maar wie hoog stijgt, kan diep vallen; dat wordt in de volgende delen van deze trilogie duidelijk.
-
Lex wordt rijker en rijker en bouwt een ijzersterke reputatie op. Het kost hem zijn huwelijk, maar zijn leven bereikt een hoogtepunt als hij een pretentieus nieuw hotel-restaurant weet te kopen. De auteur van De Molen heeft nog steeds een hekel aan publiciteit. Geen fotoās, geen interviews, nauwelijks mensen om zich heen. Vrijgezel gebleven en nog steeds tevreden samen met zijn kater Josje wonend in een bescheiden boerderijtje waarvan er in Drenthe zoveel zijn. Daar ontstond het verhaal van Lex Presser, na urenlange gesprekken met een vriendin die de opkomst en neergang van de horecakeizer van dichtbij heeft meegemaakt. Het verhaal berust dus op werkelijkheid. En de auteur? Die verschuilt zich in het Drentse boerderijtje... en schrijft. Kater Josje ziet het gelijkmoedig aan en zou heel wat meer kunnen vertellen, maar katten kunnen nu eenmaal niet praten...
-
Geen vervoermiddel is met meer magie en mysterie omgeven dan de trein. In De mooiste treinreizen van de wereld vertellen negen ervaren reizigers over hun ontdekkingen en hun plezier. Zo reist Michael Palin van Derry in Noord-Ierland naar Blennerville ā het meest westelijke station van Ierland ā van waaruit zijn grootmoeder in de negentiende eeuw emigreerde. Lisa St. Aubin de TerĆ”n neemt u mee op een reis dwars door het Zuid-Amerikaanse continent: van Santos aan de Braziliaanse westkust tot Santa Cruz, hoofdstad van de Boliviaanse drugsmaffia.
-
Holland ā Amerika, begin twintigste eeuw. David Buijser groeit in Rotterdam op zonder zijn vader. Jaren later besluit hij zijn vaders spoor naar New York te volgen en op zoek te gaan naar de man op wie hij zoveel zou lijken. Tanya Commandeur werd op 11 december 1969 geboren in Haarlem. Na haar studie kreeg ze de kans een culturele rubriek te verzorgen voor het blad En France, waarna ze begon te schrijven en redigeren voor bladen als Marie Claire, Intermediair, Top SantĆ©, Linda, Flair en Flow. Jaren later werd Commandeur gegrepen door het dramatische levensverhaal van haar betovergrootvader, dat ze uitwerkte in De man die alles achterliet.
-
Vier vrouwen die met elkaar verbonden zijn door een alles verstikkend geheim. Daarover gaat De muze, de nieuwe roman van Jessie Burton. Zij schreef eerder Het huis aan de Gouden Bocht, de wereldwijde bestseller over een poppenhuis in zeventiende-eeuws Amsterdam. Voor De muze liet Jessie Burton zich inspireren door een schilderij van Goya dat in het Prado te Madrid hangt. Het verhaal speelt zich af in het chaotische Spanje van de jaren dertig en het zinderende Londen van de jaren zestig, rond vier hoofdpersonen. Het is een verleidelijke, opwindende, spannende roman over ambitie en identiteit, over liefde en obsessie, authenticiteit en bedrog. Dit is een verhaal dat in je gedachten blijft, lang nadat je de laatste bladzijde hebt gelezen. Een meesterwerk!
-
In De nieuwe achternaam volgen we het leven van Lila en Elena, twee vriendinnen uit een armoedige wijk in Napels. Lila is op haar zestiende getrouwd, maar krijgt met haar nieuwe achternaam algauw het gevoel dat ze zichzelf kwijtraakt. Haar turbulente huwelijk komt zwaar onder druk te staan. Elena voltooit als voorbeeldige leerling het gymnasium, maar door haar eenvoudige afkomst worstelt ze met haar universitaire ambities. Ze voelt zich in de wijk niet meer thuis, daarbuiten evenmin. De twee vriendinnen verliezen elkaar uit het oog, vinden elkaar terug, blijven zich aan elkaar spiegelen. Ferrante laat zien hoe Lila en Elena, die we zagen opgroeien in De geniale vriendin, deel 1 van de Napolitaanse romans, volwassen worden, beiden op zoek naar een manier om hun lot in eigen hand te nemen.
-
Lady Isobel Dilberne is druk bezig Dilberne Hall te moderniseren om koning Edward VII over enkele maanden te kunnen ontvangen voor een jachtpartij. De voorbereidingen zijn uitputtend, en er zijn ook andere problemen: het huwelijk van Minnie en Arthur dreigt op de klippen te lopen en dochter Rosina heeft een schandalig boek over de seksuele gewoonten van de Aboriginals geschreven. De jachtpartij gaat ondanks alles door, maar verloopt compleet anders dan verwacht. De nieuwe gravin is het laatste deel van Fay Weldons prachtige trilogie over het adellijke geslacht Dilberne. Eerder verschenen Macht der gewoonte en Leve de koning. Fay Weldon is een van de meest gerespecteerde en geliefde Britse romanschrijfsters.
-
De relatie van de Maastrichtse postbode Wiel is pas verbroken en hij heeft het even helemaal gehad met zijn huidige leven. Daarom laat hij zich overplaatsen naar het dorpje Oosterend op Texel, waar hij intrekt bij een oudere mevrouw. Natuurlijk is het leven in een klein dorp compleet anders dan in de hectische stad. Hij moet erg wennen aan de rust en de platte vlaktes in de polder. Ook is het voor hem nieuw dat alle mensen hem kennen en dat je niets kunt doen zonder dat iedereen er vanaf weet. Wanneer hij de plaatselijke bakkerij inloopt, wordt hij geholpen door Tessa, een mooie vrouw met opvallend blauwe ogen. Ze hebben een vluchtige affaire die al snel weer door Tessa wordt verbroken. Haar dochtertje Noor heeft haar vader verloren en Tessa wil niet dat ze opnieuw gekwetst wordt. Maar Wiel krijgt Tessa niet uit zijn hoofd. Terwijl hij zich steeds meer geaccepteerd voelt door de hechte gemeenschap, moet hij alles uit de kast trekken om deze ene vrouw voor zich te winnen.
-
Dorien Kampers is wanhopig en kapot van verdriet als ze hoort dat haar vriend Chiel Brandsma is verongelukt. Ze hield zielsveel van hem en bovendien heeft ze net ontdekt dat ze zwanger is. Het contact met Chiels ouders wordt meteen verbroken: die accepteerden haar absoluut niet als eventuele schoondochter, omdat zij van eenvoudige komaf is. Van haar eigen vader en moeder heeft Dorien ook weinig steun te verwachten. Vertwijfeld probeert ze een nieuwe richting aan haar leven te geven: ze zoekt een baan, verhuist en krijgt een zoontje. Ze blijft verbitterd; ze heeft moeite met de reacties van haar omgeving en wijst nieuwe relaties en vriendschappen af. Na verloop van tijd krijgt haar leven weer glans - niet in de laatste plaats door Chiels opvolger.
-
Wanneer Holly Kennedy wordt benaderd door de P.S. I Love You Club wordt haar rustige leven op zijn kop gezet. GeĆÆnspireerd door de brieven van Hollyās overleden man wil de club dat Holly hen helpt met het schrijven van hun eigen afscheidsbrieven. Als Holly ƩƩn ding niet wil, is het teruggaan naar het verdriet van toen. Nu, zeven jaar later, wil ze juist vooruitkijken. Maar Holly leert leden van de club toch kennen en ze beseft dat wanneer je van iemand houdt, er altijd nog iets te zeggen valt... De P.S. I Love You Club is het vervolg op de wereldwijde bestseller P.S. I Love You van Cecelia Ahern. Een verhaal dat de harten van lezers wereldwijd veroverde.
-
De negentienjarige Maxine trouwt halsoverkop met haar dertigjarige vriend Tim als blijkt dat ze zwanger is. Haar leven verandert daarna drastisch. Van een opgewekte, wat gemakzuchtige jonge meid transformeert ze in een tobberige jonge vrouw die het gevoel heeft dat ze geen kant meer op kan. Eenmaal getrouwd blijkt Tim niet de man te zijn die ze voor hun huwelijk in hem heeft gezien. Dat komt pas goed tot uiting als ze succes begint te krijgen in de televisiewereld. Langzamerhand wordt ze al bekender, met alle gevolgen van dien. Tim heeft daar grote moeite mee en probeert alles om haar in te laten zien dat ze verkeerde keuzes maakt. Maar juist daardoor gooit Maxine haar kop in de wind en gaat ze nog fanatieker aan haar carriĆØre werken. Hun karakters, wensen en verwachtingen van het leven, blijken absoluut niet bij elkaar te passen, waardoor hun huwelijk in zwaar weer terechtkomt.
-
Dit is een roman over een waar gebeurde rechtszaak die Jacob Vis al in 2007 beschreef in de true crime story Het Rijk van de Bok. Dat boek was de opmaat om de moordzaak opnieuw te onderzoeken: een proces dat bij het uitkomen van dit nieuwe boek nog steeds loopt. In 2002 krijgt Max Spaan twintig jaar cel voor de moord op Ron Verkeek, zijn jonge rivaal, die hij volgens de aanklager op een duivels geraffineerde manier in de val heeft gelokt en op een afgelegen plek in het bos levend heeft begraven. Twaalf jaar later schrijft een oud-rechercheur een brief aan Justitie waarin hij zijn twijfels over het onderzoek kenbaar maakt. De brief is zo alarmerend dat de minister van Justitie commissaris Ben van Arkel, advocaat-generaal Lucas Kalsbeek en emeritus hoogleraar strafrecht Jos de Ruiter opdracht geeft het appel te onderzoeken. Het driemanschap, gesteund door de jonge rechercheurs Ellen Kamp en Ton van Soest, ontdekt dat het bewijsmateriaal niet deugt. Overtuigd van hun gelijk en doof voor tegenargumenten hebben de aanklagers de rechters op het verkeerde been gezet. Een schoolvoorbeeld van tunnelvisie dat leidde tot de grootste rechterlijke dwaling uit onze rechtsgeschiedenis die in dit verhaal wordt rechtgezet.
-
In De roep van de wildernis onderzoekt Jack London de wetten van de beschaving en van de wildernis ā en de kracht van instinct ā door de ogen van Buck, half sint-bernard, half collie. Nadat hij is weggerukt uit zijn comfortabele Californische leven wordt Buck verkocht als sledehond tijdens de goudkoorts die Klondike in zijn greep heeft. Vertrouwen op zijn oerinstinct is de enige manier waarop hij kan overleven. Jack London (1876-1916) put in De roep van de wildernis uit zijn eigen ervaringen als goudzoeker in de Canadese wildernis, maar ook uit de denkbeelden van Charles Darwin en Friedrich Nietzsche, wat het verhaal tot een duurzame vertelling over overleven maakt.
-
Op haar 42e komt Eva Cremer erachter dat er destijds een waar complot gesmeed is met betrekking tot de verdwijning van haar pasgeboren dochtertje, dat ze nooit gezien heeft. Met hulp van derden weet ze haar dochter op te sporen, die inmiddels vijfentwintig jaar is en de naam Joyce Wellink draagt. Joyce heeft nimmer iets vernomen over het bestaan van Eva, die haar biologische moeder is, en vraagt zich wanhopig af wat ze met deze, voor haar vreemde vrouw aanmoet. Eva probeert zich dapper te verplaatsen in de gevoelens van Joyce en dringt zich niet aan haar op. Gelukkig staat ze er niet alleen voor, maar weet ze zich gesteund door de niet aflatende zorg en liefde van haar stiefzoon Otto, zijn vrouw Loeky en hun kinderen. Ze deelt het geluk van haar dierbaren, maar ook hun zorgen ā zo duikt er plotseling iemand op die voor veel beroering en verdriet zorgt. Er moet nog heel wat gebeuren voordat Eva het ware geluk ontmoet. En dan pas kan zij het grauwe verleden bedekken met een milde glimlach, onder het slaken van de verzuchting: āHet grote geluk dat mij uiteindelijk ten deel viel, werd uit louter leed geboren.ā















